מודל הניהול הדואלי

מודל הניהול הדואלי ™Bimodal Management, הוא שיטה ותפיסת ניהול המשלבת בין תכנון לבין תמרון. השיטה מעניקה למנהלים ולארגונים סט כלים ומיומנויות המאפשרים להם לנהל באופן גמיש, רלוונטי ויעיל בתנאי מורכבות, שיבוש ואי ודאות.

מנהלים וארגונים נדרשים כיום להשיג יעדים במציאות משבשת. אירועים בלתי צפויים, השלכות מתגלגלות, טכנולוגיות משבשות ורשתות מתעצמות, הם רק חלק מהשיבושים ההופכים את סביבתו של הארגון לתזזיתית ובלתי צפויה. שיטות ניהול מסורתיות, המקדשות תכנון ושליטה, מתקשות לספק מענה אפקטיבי לאתגרים בשוק הכאוטי. צמיחתו של ארגון בעידן של טכנולוגיות דיגיטליות ורשתות טמונה ביכולתו לזהות מוקדם, להגיב בזריזות ולחדש בהתאם למגמות המתהוות תדיר.

בסביבה מורכבת, מיומנויות כמו גמישות אישית וארגונית, ראייה מערכתית, פתרון בעיות מורכבות, הכלת עמימות וזריזות בקבלת החלטות, הן לעיתים ההבדל בין הצלחה לכישלון. מיומנויות אלו, שהוגדרו על ידי מכוני מחקר מובילים כ- Future Skills, הן חיוניות לחוסנו ולשרידותו של הארגון ולבניית יתרון מתמשך בשוק המשבש.

כיצד מגשרים על הפער בין הצורך לפתח מיומנויות אלה לבין הפרקטיקה?

מודל הניהול הדואלי מציע שני אופני פעולה, מנוגדים לכאורה, ״תכנון״ ו״תמרון״, החיוניים כדי לנהל באופן מיטבי בסביבות המורכבות של המאה ה- 21. כל אחד משני אופני הפעולה מייצג סט שונה של יכולות וכלים ניהוליים. מחקרים מצביעים על כך שמנהלים ומנהיגים המשלבים בין שני אופני הפעולה, מקבלים החלטות אפקטיביות בתנאי אי ודאות, מיטיבים למנף שיבושים להזדמנויות ומסוגלים להניע לקוחות, עובדים ובעלי עניין בסביבתם.

בעוד מיומנויות ה״תכנון״ זוכות לפיתוח ותשומת לב מרכזית בשיטת הניהול המסורתית, מיומנויות ה״תמרון״, האלתור והגמישות לא רק שאינן זוכות לפיתוח בשיטה זו, אלא אף נתפסות לעיתים כמיותרות.
מודל הניהול הדואלי מספק למנהלים סט עשיר של מיומנויות וכלים פשוטים ומעשיים כדי ליישם את ה״תמרון״ והגמישות הלכה למעשה, במגוון נושאים ואתגרים ניהוליים.

השיטה הדואלית מכירה באיכות התמרון כגורם מכריע לחוסנו של הארגון במציאות משבשת ודוגלת בפיתוח "תמרון כאסטרטגיה" במקביל להשקעה בתכנון.

מודל הניהול הדואלי מסתמך על עקרונות תורת הקוונטים, מדע המורכבות (Complexity) ותורת הרשתות, פותח על ידי מיכל זיגלמן במשך למעלה מעשור כחלק ממחקרה בפיזיקה באוניברסיטת תל אביב. השיטה מיישמת, באופן חלוצי, את עקרונות הפיזיקה בזירה העסקית והניהולית.

המודל משמש כסט של עדשות להתבונן דרכן על הזירה העסקית הכאוטית, כמו גם על חיינו האישיים, להבין את כללי המשחק בעולם של שינוי, לזהות בזמן מגמות, סיכונים והזדמנויות, להגיב בגמישות ובאופן רלבנטי למה שקורה במציאות.

עקרונות יסוד במודל הניהול הדואלי