בלוג

הטרנספורמציה הדיגיטלית מחייבת חשיבה חדשנית על עשיית עסקים בעידן הדיגיטלי חלק א'

מאמר זה הוא הראשון בסדרת מאמרים העוסקים בפיתוח מודלים עסקיים חדשים כמרכיב משמעותי בטרנספורמציה הדיגיטלית, נתיב שהוא חיוני לכל ארגון השואף לצמוח ולהישאר תחרותי בעידן הדיגיטלי.

רקע
במאמר טרנספורמציה דיגיטלית כאתגר מרובה נתיבים הצגנו את הטרנספורמציה הדיגיטלית כמורכבת משלושה נתיבים מקבילים:

  • נתיב א' – Fixing the Past: ממוקד בשיפור ומיצוי המודל העסקי הנוכחי של הארגון, סגירת חוסרים וחולשות במצב הקיים.
  • נתיב ב' – Creating the Future: ממוקד בפיתוח ויישום מודלים עסקיים חדשים
  • נתיב ג' – Adapt the Business: ממוקד בהתאמת הארגון, התרבות הארגונית שלו, המבנה הארגוני שלו, תהליכי קבלת ההחלטות ופיתוח הכישורים הנדרשים בקרב העובדים להתמודדות עם השינוי.

כפי שהדגשנו באותו מאמר, הצלחה בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית מצריכה מאמץ מרובה יכולות ונתיבים (Multidexterity). ארגונים נוטים לרוב להתמקד בנתיב א' – לחפש דרכים לשיפור ולייעול המודל העסקי הקיים. זהו נתיב מוכר שרמת הוודאות בו גבוהה, מכוון ללקוחות,למוצרים ושירותים שהם בליבת העסקים של הארגון ולשיפור תהליכי עבודה שהארגון מיומן בהם. חלק מהארגונים מטפלים גם בנתיב ג' ופועלים להתאמת ושינוי התרבות הארגונית, המבנה הארגוני ושיפור כישורי העובדים לעידן הדיגיטלי.

נתיב ב', המסומן באדום בתרשים, זוכה לתשומת לב מועטה יחסית, לעיתים אף להתעלמות. הסיבות לכך ברורות – פיתוח מודל עסקי דיגיטלי חדש הוא אתגר מורכב המחייב יציאה מאזור הנוחות של הארגון. הוא מצריך זיהוי צרכים וערכים חדשים החיוניים לשוק, איתור פלחי שוק ולקוחות חדשים (Non customers), פיתוח מוצרים ושירותים חדשים ויצירת ערוצי הכנסה לא מוכרים. הוא מחייב פיתוח מיומנויות חדשות, שינויים בתהליכי העבודה, ניהול עלויות והקצאת משאבים לפעילויות חדשות. נתיב זה מחייב חשיבה אחרת, חדשנית על הדרכים בהם הארגון יכול לממש את יעדיו האסטרטגיים. זהו נתיב מאתגר ועתיר סיכונים בגלל רמות גבוהות של אי וודאות. כמו כל חדשנות הארגון חייב לקחת בחשבון גם כישלונות אפשריים ולכן רוב הארגונים נרתעים מנתיב זה. הסיכון בהתעלמות זו הוא שדווקא פיתוח מודלים עסקיים חדשים הוא הנתיב שמקדם את יעדי הצמיחה האסטרטגיים של הארגון בטווח הרחוק. הוא טומן בחובו את ההזדמנויות העסקיות המשמעותיות ביותר וצורות חדשות של עשיית עסקים והשגת לקוחות חדשים ובמילים אחרות – מגביר את כושרו התחרותי של הארגון, את יכולת הצמיחה והרווחיות שלו בשוק של טכנולוגיות המתפתחות במהירות.

מטרת סדרת המאמרים
מטרת סדרת המאמרים היא להרחיב את הדיון על חשיבותו של נתיב ב', נתיב שמטרתו לזהות וליישם מודלים עסקיים חדשים. מודלים אלה מיישמים רעיונות עסקיים המבוססים, בין היתר, על הפוטנציאל ההולך וגדל של הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשניות כגון AI/ML, IoT, ביג דאטה, אנליטיקה מתקדמת, רובוטיקה, מדפסות תלת מימד, מציאות מדומה ורבודה, בלוקצ'יין, מטאוורס, רחפנים ועוד. מגוון גדול זה מהווה כר פורה לפיתוח מודלים עסקיים חדשניים וצורות חדשות לעשיית עסקים. המטרה היא לאתר הזדמנויות עסקיות חדשות שיביאו ערך חדש ללקוחות קיימים, יצרו ערך חדשני ללקוחות חדשים ובמקביל – יאפשרו לארגון להתמודד עם סיכוני השיבוש.

בסדרת המאמרים נסקור את הנושאים הבאים:

  1. קנבס המודל העסקי – מודל שפותח ע"י ד"ר Alex Osterwalder כתשתית להבנת המודל העסקי וזוכה להכרה מרשימה. המודל מבוסס על 9 אבני בניין המציגים את הרציונל של כל ארגון וכיצד הוא מייצר רווחיות. מודל הקנבס יכול לשמש לניתוח המודל העסקי הנוכחי ולגיבוש מודל עסקי חדש.
  2. מודל Business Model Navigator – מודל לחדשנות במודלים עסקיים (Business Model Innovation) שפותח ע"י אוניברסיטת St. Gallen בשווייץ וזוכה להצלחה מרובה. הרעיון הוא שמספר התבניות של מודלים עסקיים שונים הוא מוגבל, כ 60 תבניות, ועל הארגון לבחון ולבחור את אחת התבניות שיכולה להתאים לו.
  3. אסטרטגיית האוקיינוס הכחול – אסטרטגיה שפותחה ע"י הפרופסורים Kim Chan ו Rene Maubargne מבית הספר למנהל עסקים Insead. המודל מציג תפיסה לזיהוי שווקים ונישות חדשות שבהן כמעט ולא קיימת תחרות ומציג אוסף של כלים לגיבוש אסטרטגיית בידול זו.

ארגון המבקש לקדם את נתיב ב' העוסק בפיתוח מודלים עסקיים חדשים, חייב להכיר כלים אלה ולעשות בהם שימוש אסטרטגי ומושכל במטרה לקדם את הארגון בעידן הדיגיטלי.

מאמרים נוספים

תגובות